2015. január 2., péntek

Rózsa festés: 1. rész

Kék vagy fekete rózsa? Szivárvány rózsa? Esetleg egy cserepes kék Phalaenopsis orchidea? Ha más nem, annyi biztosan közös bennük, hogy a természetben nem fordulnak elő, hanem festéssel állítják elő őket fehér vagy krémszínű virágból.

Az internetet böngészve rengeteg ötletet és leírást találhatunk (főleg angol nyelven), hogyan is lehet a festett rózsákat elkészíteni. Ezeket olvasva pofonegyszerűnek tűnik az egész: bármelyik szupermarketben kapható ételfestékkel is lehetséges a kívánt színűre festeni a virágot. Nos, én is kedvet kaptam a művelethez. Fehér rózsához vettem is kék ételfestéket és követtem az online leírást, amely kb. így hangozhatott:


"Egy vázában oldd fel az ételfestéket kb. 200 ml vízzel. Minél több a festék, annál sötétebb lesz a virág színe. Vágd vissza a rózsát kb. 2-3 cm hosszan és helyezd a vázába. Várj kb. 24 órát és az eredmény látható lesz. Ha sötétebb árnyalatot szeretnél, hagyd tovább a virágokat a festékben."

Őszintén szólva, annyira nem voltam büszke a végeredményre, hogy még fotót sem készítettem, de az eredmény hasonlított ehhez
Forrás: http://scientificventure.blogspot.com

Az eredmény nem szegte kedvem, mert ezek szerint a dolog mégsem annyira egyszerű, és ez nagyban növelheti az értékét egy szál szépen festett rózsának. 
Hosszabb utánajárás után kiderítettem, hogy ételfesték helyett inkább rózsához kifejlesztett festékekkel érdemes próbálkozni és a gyártó utasításait kell követni.

Találtam is interneten egy céget, és rendeltem többek között kék rózsafestéket is. Az ő leírásuk és a termékük már sokkal célravezetőbb volt:

- a vázát használat előtt fertőtlenítsük ki. Nem elég, ha csak tiszta.
- a rózsákat néhány óráig "fonnyasztani kell", vagyis vegyük ki őket a vízből. Végül is logikus, ahogy az ember, úgy a rózsa is "többet iszik, ha szomjas."
- a rózsákat vágjuk vissza kb. 2-3 cm-t.
- a festéket oldjuk fel kb. annyi vízben, hogy a rózsaszálakat 2-3 cm-re lepje el. Tegyük a festékbe néhány csepp fertőtlenítő szert.
- kb. 35-40 Celsius fokig érvényes ez a szabály, hogy a meleg levegő és meleg víz felgyorsítja a festést. Ennél magasabb hőmérséklet viszont már károsítja a virágot.
- a fény is felgyorsítja a festést, legjobb a napfény.
- hogy elkerüljük a rózsák kiszáradását, festés előtt tegyük őket pl. celofán fóliába.

Nos, kb. 24 óra után egész szépen bekékültek a rózsáim, kötöttem is belőlük két szép csokrot.



Nos, mindezek ellenére régóta nem készítek így kék rózsát, mert nincs idő kivárni a 24-36 órát. A művelet kényes, ráadásul semmi garancia nincs arra, hogy sikerül is. Nem mindig kapok azokból a fehér rózsa fajtákból sem, melyek jól működnek együtt a festékkel. Ezért gyakran az eredmény is néha jobban hasonlít az ételfestékes kísérletemhez. 
A "fonnyasztás" és a festéssel eltelt időt a rózsa már nem kapja vissza, sajnos ennyivel kevesebb ideig marad szép a belőle kötött csokor.
Viszont ha sikerül, az így festett kék rózsa igen szép, és természetes hatást kelt. Egy 5 szálas csokorhoz viszont érdemes legalább hetet-nyolcat befesteni, így nagy eséllyel össze is jön a szükséges mennyiség. 

A következő részben a szivárvány rózsáról fogok írni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése